Ads 468x60px

.

Seputih Kejora Pintar Bodoh

Kalau pelajaranyanya tinggi pasti dia menjadi pemimpin yang digeruni tetapi malangnya dia gagal SPM dan hanya mampu mempelajari perkataan 'dui malaiku'. Sebelum menetap di kampung hingga ke tua dia pernah mengembara bekerja tetapi sering dibuang kerja kerana berat tulang.  Seputeeh Kejora pernah ditampar seorang cina kapal di pekan Muara kerana bersikap kurang ajar

Setelah gagal mencuba nasib dirantau orang, beliau balik kekampung dengan harapan orang kampung melantik beliau menjadi Ketua Kaum. Mengapa? Orang kampung tahu bahwa beliau berfikiran kolot dan kebelakang.




Keturunan Palsu
Beliau sering mengatakan kononnya beliau  berketurunan 'Alakbatatar Awang Semaun' untuk menunjukkan kononnya dia kuat dan hebat. Siapa Alakbatatar? Seorang penduduk Punang mengatakan, Nama Alakbatatar diambil daripada Cina kafir dari Mongolia yang pernah datang ke Brunai pada dahulukala dan dibunuh oleh org kampung kerana menggangu anak dara.  Tiada keistemewaan melainkan kejahatan. Itulah keturunan Seputeeh Kejora.

Bersandarkan cerita lama
Dari cerita diatas Seputeeh Kejora (SHA) berfikiran kuno dan kebelakang. Beliau masih mengharapkan kehebatan dan orang lama yang sudah tiada sedangkan kita hidup untuk mengharungi masa depan yang lebih mencabar. Disebabkan oleh cara berfikir inilah dia jauh lebih mundar dari kawan sekampung. Seorang teman dia mengatakan dia ini sebenarnya pemalas, suka menggangu ketenteraman orang lain, suka 'berketam', terhibur dengan layang-layang dan yang paling ketara selalu mencaci dan mengutuk orang lain.

Perhubungan dengan Japar Suyut
mengikut cerita dari orang yang rapat dengan mereka berdua, dia kuat menyokong Japar Suyut tetapi JS sendiri tidak suka dia kerana semasa di SMK dulu mereka tidak sebulu kerana Seputeeh Kejora memandang rendah terhadap JS. JS tahu walaupun dalam satu kelas, Seputeeh Kejora sering mangatakan JS 'buduh'.

Mahu mencederakan Pemimpin
Merasakan kononya dirinya kuat lagi hebat, Seputeeh Kejora pernah menyuarakan untuk mencederakan Datuk Awang atas sebab kampung dia tidak ada air. Ini menunjukkan betapa kunonya pemikiran beliau kerana cara begini sudah tidak ada lagi. Boleh dikatakan tindakkan begini 30 tahun kebelakang.

Sikap Anti-pemimpin
Dikatakan juga, tanpa alasan yang kukuh beliau memang benci kepada semua pemimpin, baik pemimpin masyarakat ataupun pemimpin parti - lebih-lebih lagi jika pemimpin itu disokong rakyat. Dalam bahasa lain anti-establishment. Mengapa? Inilah tanda-tanda ego seseorang dan tanda yang mentafsirkan hanya dia seorang saja yang pandai dan hebat berfikir.

Membuta tuli
Kehebatan beliau juga ialahlah sikap membuta tuli jika mendengar hujah yang membawa kebohongan dan kebatilan baik melalui ceramah atau bacaan. Beliau akan mempercayai semua fitnah dan cercaan yang dibawa oleh komplot Anwarisma. Sebagai contoh dia menyokong kalimah 'Allah' disyirikkan oleh DAP dan NIk Aziz. Dan dia tetap bersama DAP dan PKR walaupun setelah Niz Aziz menarik balik pendapat beliau.

Apa khidmat beliau kpd kampung dan masyarakat?
Kata sepupu beliau, tiap kali ada gotong royong atau kerja di kampung, beliaulah orang yang pertama yang akan menghilangkan diri. Khidmat beliau yang hakiki ialah menghasut dan membawa anak-anak kampung agar berfikiran kebelakang.

Jalan-jalan Cari Makan
Mengikut rakan sebayanya, Seputeeh Kejora lebih suka 'jalan-jalan' di kampung dan menjelang time makan barulah balik ke rumah 'cari makan' Paling hebat beliau berceramah di 'lagun' dan dikatakan sering menerima 'tepukan' gemurah hanya dari angin laut.

Seputih Kejora Terkenal Bodoh
 Malik bin Anas berkata “Jangan ambil ilmu daripada 4 golongan ini,

a. Orang yang terkenal bodoh
b. Orang yang terkenal dengan ikut hawa nafsu.
c. Orang yang menyeru kepada hawa nafsu.
d. Lelaki yang ada kelebihan dan tidak tahu apa yang diucapkan. ”

.... bersampung jika mendapat input baru...

0 comments:

 

Pahlawan Lokal

Personaliti-Personaliti

Kata-kata Hikmah

Malik bin Anas berkata “Jangan ambil ilmu daripada 4 golongan ini,

a. Orang yang terkenal bodoh
b. Orang yang terkenal dengan ikut hawa nafsu.
c. Orang yang menyeru kepada hawa nafsu.
d. Lelaki yang ada kelebihan dan tidak tahu apa yang diucapkan. ”
(Muhammad Ibn. Abdul Bar bin Asim al-Namari, 1994:91-92.)